Nog even en dan ga ik weer de winterstalling in

 

Uit een vorige Hylights.

Uit Hylights 2009/3.

Water
Aftappen van het watersysteem, VOOR plaatsing in de winterstalling.
Afgelopen seizoen hebben verschillende leden problemen gehad met het watersysteem, o.a. kapot gevroren boiler.
Bij enkelen bleek de oorzaak te liggen in het feit dat men niet op de hoogte was: ” Hoe om te gaan met het watergebeuren in de winterstalling ”
Het systeem dient in zijn geheel te worden afgetapt, daarvoor is het belangrijk dat je de aftapkraantjes weet te vinden. Vraag…….. en je weet het !!!!!
Als deze openstaan, zet je de gewone kranen open en blaas via de kranen zoveel mogelijk restwater uit het systeem. Laat de kranen open staan, als je gaat rijden komt er beweging in de caravan en zal het laatste restje ook verdwijnen.
Het geheel aftappen geldt ook voor het toilet gebeuren, dus zowel spoelwaterreservoir als de afvaltank ( Boldoot-tank ). Afvaltank goed schoonmaken en de bewegende delen een licht invetten met vaseline spray.

Rolhorren
Een ander probleempje dat zich ieder voorjaar voordoet: De rolhorren functioneren niet meer naar behoren.
Oorzaak: het de hele winterperiode dichtlaten van de horren.
De veren raken hiermede hun kracht kwijt, en daardoor is het oprollen een probleem.
Oplossing: het geheel verwijderen en de veer verder opspannen, is een secuur werkje, anders wordt het een “nieuwe”.

Gasflessen
En wat te doen met de gasflessen? We hebben dit al meerdere malen geschreven, toch verdwijnen sommige caravans de winterstalling in met …………. de gasflessen er nog in.
Onwetendheid, vergeten, e.d. is geen excuus als bij brand anderen gewond raken.

DUS ERUIT MET DIE GASFLESSEN


Banden en nog meer techniek.
Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) controleerde de afgelopen weken ruim 500 vakantiegangers bij de grensovergangen op de Nederlandse snelwegen. Maar liefst 60% van de caravans was voorzien van banden die te oud, te zacht of versleten zijn.
Het KLPD benadrukt dat caravanbanden vooral slijten door langdurig stilstaan en rijden met te lage spanning. Caravanbanden hebben een levensduur van ongeveer zes jaar, terwijl er zelfs banden van ouder dan 12 jaar werden aangetroffen bij de controles.
Tijdens de controles werd ook geconstateerd dat veel auto’s nog steeds op winterbanden reden.
De bandenpartners van ‘Het nieuwe rijden’, hadden hun handen vol aan het op spanning brengen van banden. Zij vervingen een tiental banden die volledig waren versleten.
Daarnaast blijkt bij 30% van de caravans sprake van technische gebreken en defecte of onjuist aangesloten verlichting. Ook bleken veel losbreekreminrichtingen niet of verkeerd aangebracht.
In 20% van de gevallen was er sprake van defecte of onjuist aangesloten verlichting.
BOVAG kwam tijdens een eigen onderzoek afgelopen voorjaar tot ongeveer dezelfde resultaten. Toen bleek ook twee derde van de gasslangen in caravans te oud, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Op de radio adviseerde een van de dienstdoende agenten om jaarlijks het caravanbedrijf te bezoeken voor een onderhoudsbeurt.
Ten slotte bleek de 50% van de caravans overbeladen, bij 25% van de gecontroleerde caravans werd dit overgewicht veroorzaakt door accessoires: voortent, gasflessen, tv, boeken, kleding, inhoud van de koelkast en volle waterreservoirs. Eén caravan was 310 kilo te zwaar.
” Die Hollanders toch ”

  Tips voor de Caravanwinterslaap
  • Ben je vergeetachtig? Laat de spiegels in de caravan liggen.
  • Zet de caravan schoon weg om invreten van vuil en boomhars te voorkomen.
  • Haal altijd de gasfles uit de caravan.
  • Koppel de evt. accupolen los en zet deze liefst warm thuis aan een druppellader.
  • Laat de watertanks en leidingen leeglopen. (nog beter: blaas de leidingen door)
  • Heb je ruimte (op zolder bijv.), berg dan je kussens droog binnen op.
  • Staat de wagen in een ietwat vochtige ruimte? Gebruik een vochtvreter, die je wel af en toe moet controleren (of leeggooien).
  • Wist u dat een gewone bak met zout ook prima werkt.
  • Als dit zout te vochtig is geworden zet je het gewoon even in de magnetron. Werkt prima en is veel goedkoper.
  • Maak het toilet schoon en verzorg de rubbers goed. (bijv. teflon spray)
  • Pomp de banden hard op (3 tot 4 bar) en draai de poten stevig uit.
  • Breng de banden na het wegrijden dan wel weer op de juiste druk.
  • Staan de banden op beton? Leg er dan een (dun) plaatje board onder. Beton schijnt een slechte uitwerking op rubber te hebben. (van Anne Kroese gehoord)
  • Haal de koelkast leeg, maak hem schoon en zet de deur op een kiertje.
  • Maak de deurrubbers schoon en bescherm ze. (opnieuw: bijv. teflon spray).
  • Zet de ventilatie open, maar let bij het dakluik op de vrije hoogte.
  • Zet de bovenkastjes open. Niet allemaal, maar zo dat het overal ventileert.
  • Als je de caravan ophaalt: maak tijdig een afspraak.
  • Sluit dan wel weer alle ventilatieopeningen.
  • Draai loszittende schroefjes (scharnieren) nu aan. Straks ben je het vast vergeten.
  • Informeer of de stalling verzekerd is.
  • Dekt je eigen verzekering ook schade?
  • Soms is een “steenharde” en afgesloten stalling vereist. Dat laatste lukt vaak nog wel, maar veel stallingen zijn wel van hout en of glas.
  • Biedt de stalling voldoende tussenruimte om veilig te lopen en de deur te openen?
  • Kan de caravan ook buiten het seizoen worden opgehaald?
  • Laat onderhoud uitvoeren voor het stallen.
  • Rond Pasen zijn de werkplaatsen bijna overal flink bezet.

Techniek.
Nol Sarton