Technische tips voor het

 

 

gebruik van de caravan

“Aankoppelen”, 
Op de laatste meeting in Epen zagen we een aantal bezitters van een nieuwe (trek)auto heel voorzichtig hun Hylander aankoppelen. Om schade aan de achterbumper te voorkomen (en zeg eens eerlijk, wie heeft dat nog nooit gehad???) werd er een dikke handdoek over de achterbumper gelegd zodat er maar geen krassen op de nieuwe lak zouden komen. Voor deze (en ook andere) mensen zagen we op de afgelopen Caravan Jaarbeurs een koppelhulpstuk dat deze soorten schade voor goed kan voorkomen. Het is een soort kogelvanger (en wordt “Dockingboy” genoemd) die vooraan, onder de dissel wordt bevestigd en die zorgt dat de trekhaak de caravan “opvangt”, zodanig dat de koppeling precies boven de trekhaak uitkomt. Na het aankoppelen wordt het hulpstuk omgeklapt, zodat het verder niet meer in de weg zit. Het lijk gemakkelijk zelf te monteren, maar de prijs is ons niet meer bekend. (ongeveer € 119,00 webmaster) Ben je geïnteresseerd neem contact op met de redactie.

“Caravan stellen”
Tijdens diezelfde meeting in Epen bleek dat in het heuvelachtige Limburgse land nogal wat tijd nodig was om de diverse Hylanders waterpas neer te zetten. De een gebruikte zijn eigen plankjes systeem, de ander een leveller en zo waren er nog wel wat meer trucs te zien. Op de Caravan Jaarbeurs was ook hier een oplossing voor te ontdekken. Het apparaat wordt “Caravanlifter” genoemd en bestaat uit een hulpstuk wat tegen de binnenkant van de velg wordt gezet. Daaronder komt dan een hulpstuk waarmee je de hele zaak kunt opkrikken. Dat kan een gewone potkrik zijn, maar ook bijv. een grote “stelschroef”. Het is op stalen velgen afgestemd, maar of het ook bij aluminium velgen kan worden gebruikt is ons niet duidelijk. Wel moet je zorgen voor een stevige (en vlakke) ondergrond. Het draagvermogen lijkt voor elke caravan meer dan voldoende. Ook hier geldt: interesse? Richt je tot de redactie.

"Winterkamperen"
Engelsen blijven zich vaak onderscheiden van “vastelanders”. Dat dat ook zijn charme heeft zullen velen met ons eens zijn, anders waren jullie ook niet “gevallen” voor een Engelse caravan. Wat bij ons toch nooit zo is ingeburgerd dat is de Engelse manier van “wateropslag” in die grote rolcontainers buiten de caravan. Alleen Freek zien we nog wel eens met zo’n geval sjouwen. Het schijnt zelfs dat je hem ook achter je trekhaak kunt hangen, maar dan zal het commentaar niet van de lucht zijn. Maar wat doe je nu als je met datzelfde systeem naar de wintersport wilt? In een Engels caravan tijdschrift vonden we daar ook weer een slimme oplossing voor. Kijk eens goed, wat zou dit nu echt zijn?

Volgens het Engelse onderschrift is dit gewoon een dichtgeritst zeiljack, waarbij de slang door een mouw wordt geleid. Als je nog meer kou moet trotseren is mogelijk ook nog een restantje vloerverwarming een aanvullende optie. Alleen zul je het zelf misschien koud hebben als je zo je jas hebt “uitgeleend”.

"Slapen"
Binnenvering kussens zijn bij Hylander al jaar en dag de normaalste zaak van de wereld en dat zit en slaapt heel wat comfortabeler dan de dunne laagjes foam waarmee je eerste caravan waarschijnlijk was uitgerust. Toch is de kwaliteit nog lang niet datgene wat je thuis in je eigen bed gewend bent. Dat hebben velen na enkele jaren gebruik dan ook al aan den (slaap)lijve ondervonden. Nu is daar dan ook wel weer een oplossing voor, bijv. het opvullen c.q. verstevigen van de originele kussens. Velen van ons hebben daartoe de weg naar de Van Engelens in Woudrichem al gevonden. Met de komst van het zog. Nasa-schuim zal de kwaliteit van deze “reparatie” alleen maar zijn toegenomen. Ook zijn er tegenwoordig heel wat oplegmatrassen in allerlei soorten en materialen (en maten) op de markt. Ze kunnen een heel acceptabel (slaap)resultaat opleveren (volgens mijn “slapie” tenminste), maar het probleem is dat je ze nooit meer zo compact krijgt als je ze in de verpakking hebt gekocht. En waar laat je dan zal sta-in-de-weg? Bij een vast bed is dat natuurlijk niet zo’n probleem, maar als je een dagelijkse grotere leefruimte prefereert, zul je toch moeten uitwijken naar de toiletruimte, de voortent, of misschien de achterbank van de auto. Maar wat doe je dan weer als de auto op de parkeerplaats moet achterblijven? In zo’n geval sprak mijn zwager nooit meer van kamperen, maar van “kramperen”.

Wil je het toch eens proberen, kijk dan in de (grotere) campingshop eens naar oplossingen van de firma Truster, of informeer bij de redactie.

 
"Zeker(ing)"
Om te voorkomen dat je op de camping zonder stroom komt te zitten doordat je de zekering overbelast, is er door de firma Reich een apparaat ontwikkeld waarbij je zelf de maximale stroomafname begrenst, de zog. Fuse Control. Het apparaat monteer je bij voorkeur na de aardlekschakelaar in je caravan en je stelt de maximale stroomafname stapsgewijs in. Je kunt het apparaat per halve ampère instellen, van 1 tot wel 16 ampère. Als er een stroomstoring optreedt, schakelt het apparaat automatisch terug naar zijn beginstand van 2 ampère, zodat de koelkast blijft werken.
Je caravandealer kan je er ongetwijfeld meer over vertellen.
 
"Bochtig vuurtje"
U kent het wel, er staat een pan op het vuur en een tweede pan moet er bij gezet worden. Laat u nou net niet met de lucifer bij de pit kunnen komen.
Door de geringe ruimte biedt ook de “gewone” gasaansteker geen uitkomst. Dus pan opzij schuiven, pit aansteken, pan weer terug en tweede pan er bij zetten. Erg lastig allemaal, daarom is er nu de gasaansteker met de flexibele aansteekmond. Door de aansteekmond te buigen kan de ideale aansteekhoek gemaakt worden. Voor een bedrag van € 2,10 maakt u gebruik van dit gemak.
Voor meer informatie: Roma Nijverdal B.V.
Tel. (0548-618484)
 
"Achteruitrijalarm"
Het is bekend dat per jaar vele mensen worden aangereden door achteruitrijdende auto’s. De Back Up Alert achteruitrij-alarmlamp is een halogeenlamp met apart ingebouwde pieper die het bekende geluid laat horen dat we ook kennen van vrachtauto’s. Om het te installeren hoeft u alleen maar het achteruitrijlampje van uw auto of caravan te vervangen door de Back Up Alert. Deze achteruitrij voorziening wordt op de markt gebracht in een 12 volt en een 24 volt versie en is geschikt voor alle gangbare personenauto’s, bestelwagens en caravans. De Back Up Alert is uitsluitend verkrijgbaar bij de betere autoshops en de 12 volt uitvoering kost € 59,95.
Meer op www.defa.nl
 
"Handige opbergvakken"
Dat heeft deze tochtstrook zeker. Dankzij de met een rits af te sluiten opbergvakken kunt u uw extra spullen zoals schoenen en dergelijke kwijt buiten de caravan. De tochtstrook is in diverse lengtes te verkrijgen en is gewoon in de onder rail van de caravan te schuiven.
Een handige uitbreiding van uw tentdoekarsenaal voor slechts € 69,  voor een lengte van 4 meter. Meerprijs per 50 cm is € 2,50.
Voor meer informatie: Dat heeft deze tochtstrook zeker. Dankzij de met een rits af te sluiten opbergvakken kunt u uw extra spullen zoals schoenen en dergelijke kwijt buiten de caravan. De tochtstrook is in diverse lengtes te verkrijgen en is gewoon in de onder rail van de caravan te schuiven.
Een handige uitbreiding van uw tentdoekarsenaal voor slechts € 69,– voor een lengte van 4 meter. Meerprijs per 50 cm is € 2,50.
Voor meer informatie:

"De koude de baas"
Dat kunt u met deze elektrisch verwarmde vloerkleedjes. Met een maatje van 40 x 50 centimeter en een vermogen van 20 Watt is de kleinste van de twee uitermate geschikt om één paar voeten op te warmen. Eenvoudig de stekker in het stopcontact en genieten maar. Wilt u liever met z’n tweeën genieten? Dat kan met de grotere uitvoering. Met een vermogen van 40 Watt en de dubbele afmeting levert dit vloerkleed veel warmteplezier. De kleedjes zijn dankzij het dubbele gelamineerde folie, de noodzakelijke verlijming en de gehele waterdichtheid volledig veilig. Let wel op: deze kleedjes kunt u dus niet gebruiken als uw elektrische vloerverwarming onder uw vloerbedekking. En de prijs? Voor de kleine maat betaalt u € 39,–. De grote maat mag u meenemen voor € 69, -
Voor meer informatie: www.vadac.nl

Technische commissie Hylander Caravanclub.

Hylander Caravan Club Nederland                                                                                                                                        info@hylanderclub.nl