Overgenomen uit “Hylights” 2008/1

 

Autonieuws en tips

Banden van de Caravan door Nol

De banden van uw caravan vormen een belangrijk onderdeel van uw caravan en verdienen daarom extra aandacht. De slijtage van een caravanband is veelal niet direct zichtbaar en daarom is controle noodzakelijk.

De caravanband is ook een belangrijke schakel in het laadvermogen van de caravan. Soms wordt door fabrikanten nog een beroep gedaan op de zogenaamde 10%-regel. Een juiste bandenspanning draagt bij aan uw veiligheid bij het rijden met een caravan.

Controleer uw caravanbanden.

Banden van caravans slijten nauwelijks. Er worden slechts weinig banden vervangen omdat de profilering is afgesleten. Veel banden vertonen op termijn droogtescheurtjes. Lange tijd was dat dus het moment dat een band werd afgekeurd en vervangen. Dit moment is eigenlijk te laat, want uit statistieken blijkt dat de kans op een klapband na 6 jaren sterk toeneemt. De grafiek heeft op die 6 jaren een duidelijke knik. Algemeen wordt geadviseerd om banden van caravans na hun zesde levensjaar te vernieuwen. De leeftijd van een band kan op de band zelf worden afgelezen.

In de zogenaamde DOT-code is productiedatum van de band vermeld. Tot en met 1999 bestaat de DOT-code meestal uit 3 cijfers. Deze cijfers hebben betrekking op de week en het jaar van fabricage; de twee voorlaatste posities geven het weeknummer aan en de laatste positie het laatste cijfer van het jaartal.

Bijvoorbeeld:

400 = Week 40 van het jaar 1990 of 1980

179 = Week 17 van het jaar 1989 of 1979 enzovoorts.

Vanaf 2000 wordt de DOT-code in vier cijfers weergegeven, de eerste twee cijfers voor de week en de laatste twee cijfers voor het jaar van fabricage.

Bijvoorbeeld:

2400 = Week 24 van het jaar 2000

0104 = Week 01 van het jaar 2004 enzovoorts.

Uiteraard zal de dealer graag even voor je kijken naar de leeftijd van de band. Bij een jaarlijkse inspectiebeurt van de caravan gebeurt dat standaard. Indien de band nog in goede conditie verkeert kan het moment van vervanging worden doorgeschoven.

Caravanbanden en laadvermogen.

Caravans worden door hun grotere lengte en hun rijkere uitrusting steeds zwaarder en daarom worden er ook zwaardere assen onder gemonteerd. Omdat het totale gewicht van de caravan gedragen moet worden door de twee banden, worden hieraan steeds hogere eisen gesteld. Om deze reden wordt gekozen voor banden die extra zijn versterkt (reinforced).

Door de beperking van de breedte van de wielkast van de caravan volstaat een ‘normale’ autoband niet meer, speciale uitvoeringen welke worden gebruikt voor lichte bestel-/vrachtwagens bieden dan uitkomst. Deze banden dragen bijvoorbeeld bij een bandenmaat van 185R/14 8PR maar liefst 850 kg per band. Omdat deze banden nauwelijks duurder zijn dan een ‘gewone’ versterkte autoband is het aan te bevelen om bij vervanging voor deze banden te kiezen; door het royale laadvermogen hoef je dan ook geen beroep te doen op de zogenaamde 10%-regel.

 

 

Het laadvermogen van de caravanband is belangrijk omdat dit moet aansluiten bij de totale asdruk van de caravan. Het gewicht van de caravan moet immers op een veilige manier gedragen worden. Als de caravan van nieuwe banden wordt voorzien is het aan te bevelen om een wat hoger draagvermogen (25 tot 50 kg per band) te nemen. Je hebt zo een extra reserve voor het geval de caravan iets wordt overbeladen (wat veel voorkomt). Te veel reserve is overigens niet verstandig, want door de lagere belasting van de (stuggere) band neemt de veerkracht af en hiermee verminderen weer de rijeigenschappen van de caravan.

Op elke band staat de zogenaamde loadindex van de band vermeld. Deze belastingindex bestaat uit een getal dat staat voor het draagvermogen in kilo’s.
 

Zo staat een loadindex van 90 voor een draagvermogen van 600 kg. De asdruk (totale gewicht van de caravan minus de kogeldruk) mag in dit geval dus 2 x 600 = 1200 kg bedragen. In de tabel in het kader rechts zie je de omrekening van belastingindex naar draagvermogen. Wettelijk mag het draagvermogen van een band worden verhoogd met 10% indien niet harder wordt gereden dan 100 km per uur (10%-regeling).

Banden en bandenspanning.

Naast een juist laadvermogen moeten caravanbanden ook de juiste bandenspanning hebben voor een veilig weggedrag. Zo hebben caravanbanden een hogere spanning nodig dan autobanden.

Een juiste bandenspanning is niet alleen van belang voor veilige rijeigenschappen van de auto-caravan combinatie, maar bespaart ook brandstof. Daarnaast leidt een te lage bandenspanning tot een langere remweg, verminderde grip en meer kans op slippen.

Caravanbanden hebben een hogere bandenspanning nodig dan de banden van een personenauto. Zo dient de bandenspanning op zo’n 3,0 tot 4,5 atmosfeer te worden gebracht. Je vindt de vereiste spanning vaak op de wielkast van de caravan en in het instructieboekje van je caravan. De waarden voor de trekauto vind je in het instructieboekje en meestal ook op de deurstijl van de auto. Vraag het anders na bij de dealer of bij een bandenzaak.

Dat een regelmatige controle op de bandenspanning geen loze uiting is blijkt wel uit de cijfers van diverse onderzoeken. Uit deze cijfers komt namelijk naar voren dat tijdens de vakantie ruim 50%(*) van de automobilisten met een onjuiste bandenspanning rijdt. Gelet op deze uitkomst voeren diverse verkeers- en vervoersorganisaties in zomermaanden campagnes om de automobilist op het belang van een juiste bandenspanning te wijzen.

De 10%-regel.

Hoewel de trend onder caravanfabrikanten nu is om de caravan van banden met voldoende laadvermogen te voorzien, komt het nog steeds voor dat caravans zijn uitgerust met banden die het laadvermogen van de caravan niet volledig ondersteunen. In deze gevallen kan een beroep worden gedaan op de zogenaamde 10%-regel. Deze regel houdt in dat het laadvermogen van de band (fictief) met 10% mag worden verhoogd wanneer de spanning extra (10%) wordt verhoogd. Er wordt dan wel een limiet gesteld aan de maximale snelheid (max. 100 km/u).

Door diverse instanties is de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan de noodzaak om caravans te voorzien van banden met voldoende draagvermogen. Zo wordt bijvoorbeeld in de Kampeer & Caravan Kampioen jaarlijks een overzicht gepubliceerd waarin een groot aantal caravanbanden van nieuwe caravans zijn onderzocht op draagvermogen en leeftijd van de band. Naast de invloed die dergelijke publicaties hebben is er de kwestie geweest met klapbanden van het merk Kumho. Voldoende reden dus voor fabrikanten om niet langer te beknibbelen op een paar goede banden.

Indien je caravan is voorzien van banden welke een beroep doen op de 10%-regel, wordt het gebruik hiervan sterk afgeraden. Door de spanning van een band extra te verhogen wordt namelijk de snelheid waarmee kan worden gereden verlaagd. De combinatie spanning, laadvermogen en snelheid vormt een eenheid: zodra je aan de één iets wijzigt verandert de andere mee. Niet doen dus!

More text goes here.