2005 Hylander weekend in Ossenzijl

Rekreatiecentrum “De Kluft”

OSSENZIJL:

Deelname 16 equipes

Onze tweede meeting van dit jaar was gepland in het eerste weekend van juni, en daar wij geacht waren enige sturing aan dit gebeuren te geven, hadden we besloten om twee dagen eerder te gaan. En zo arriveerden we woensdagmiddag 1 juni op camping “De Kluft” in Ossenzijl, waar we werden begroet door al een drietal net even eerder gearriveerde equipes.
Anne Kroese, Sjaak en Bets en Frans en Vera waren reeds geïnstalleerd en Anne stond te popelen om onze nieuwe voortent op te zetten. Zijn grote kennis van tenten kwam goed van pas en al gauw stond de nieuwe aanwinst en konden we onder het genot van een welverdiend kopje koffie even bijpraten. Maar voor Anne duurde dat niet zo lang, want ook Marjoke kwam nog en dus moest er weer een tent aan een sleurhut worden gezet. Het weer was goed dus werd besloten ’s avonds nog een stuk te gaan fietsen en nog even gezellig te kletsen. Zo in de loop van donderdag arriveerden er nog 7 equipes en ’s avonds werd er gezellig bijgepraat, onder het genot van een kopje koffie met appeltaart, aangeboden door de organisator. We waren uitgeweken naar het restaurant van de camping, omdat we “getrakteerd” werden op een stevige onweersbui.
We waren er inmiddels ook achter gekomen, dat wij “mensen” een lekkernij zijn voor de muggen. Ze waren, vooral in de namiddag en avonduren niet weg te slaan en ook anti-mug en anti-beet, en welke bestrijdingsmiddelen dan ook, ze waren er volgens mij immuun voor.
Het weer was ons niet zo goed gezind, de wind was de baas en de regen deed regelmatig mee. Maar dat kon de pret niet drukken, er werd gewandeld, gefietst, geklust, gekletst, gebuurd en vooral gelachen. Vrijdagsmiddags werd er een bezoek aan de orchideeënkas in Luttelgeest gebracht, dit alles per fiets, een stevige trap. Erg interessant, in de kas wandel je door prachtige tropische en oosterse tuinen, met watervallen en vijvers en een grote verscheidenheid aan orchideeën in wondermooie kleuren. Weer terug op de camping werden we verrast door Henk en Klaasje Dijks, die helaas het weekend niet konden komen, maar ons toch even wilden bezoeken. Het gezellig samenzijn liep uit op een spontaan bezoek van een aantal leden aan het restaurant van de camping, waar we er achter kwamen dat daar erg goed kon worden gegeten. Op zaterdagochtend wilden we met z’n allen een fietstocht door de Weerribben maken, maar omdat de WIND (!!!) ons nog steeds dwars zat, besloten we er maar een tourrit met de auto van te maken.

Onderweg werd hier en daar uitgestapt om de zaken wat nader te kunnen bekijken enz. In Blokzijl hebben we gezamenlijk bij “Kaatje bij de Sluis” koffie met (weer) appeltaart genuttigd en even heerlijk op het terras kunnen genieten van alles wat drijft en (voorbij)vaart. Onze tocht eindigde in Giethoorn, waar een ieder naar eigen inzicht de kust onveilig kon maken. Om kwart voor vier ging het weer op de caravan aan, een borreltje, wat eten en om zeven uur aan boord voor een rondvaart door de Weerribben.
Onze gids vertelde ons op zeer amusante wijze over de wetenswaardigheden van de Weerribben en haar bewoners. Zo tegen kwart voor negen hadden we weer vaste grond onder de voeten en werd er onder de luifels nog even gezellig geborreld, maar helaas werden we weer geplaagd door de muggen. Maar er zijn vindingrijke leden onder ons: zo ook Vera. Van ergernis verdween ze in de caravan, maar daar had ze ook geen vrede mee. Ze maakte zichzelf een masker van twee mooie gele servetten en een paar knijpers, die links en rechts uitstaken en het zaakje aan het haar op z’n plaats hielden. Een paar ogen en een mond er in geknipt en ziedaar, Vera was beschermd tegen de vliegen. Maar dat wonderlijke uiterlijk bezorgde een aantal leden wel een natte broek van het lachen en Gijs en Miep v.d. Kwast kregen bijna een rotberoerte van schrik, toen het monster in half donker voor hun caravan raam verscheen. Maar Vera was beschermd en daar ging het om.
Zondagochtend werd een gezamenlijke brunch gehouden in het restaurant van de camping en ook nu weer constateerden we dat je daar lekker en goed verzadigd en verzorgd vandaan kunt komen.
Ria en René hadden beelden mee van ons lustrum feest, zodat dat ook nog eens nagenieten was van dat mooie weekend.
Zo in de loop van de middag werd door de meesten van ons weer de terugreis aanvaard en kwam er voor de 16 equipes die er aanwezig waren, weer een einde aan een “vreselijk” gezellig weekend, dat ons nog lang zal heugen vanwege de buik- en spierpijn van het lachen en ook de jeukbulten. Want sommigen van ons zagen er uit alsof ze de mazelen hadden. Dat zijn dan waarschijnlijk de lekkerste jongens onder ons. Helaas is de wet tegen jagen met levend aas niet op vliegen van toepassing en zijn wij zo zelf het lijdend voorwerp.
Al met al was het een geslaagd weekend en verheugen we ons op de volgende meeting en als het daar zo gaat als hier, wordt er geadviseerd genoeg droge broeken mee te nemen.
Martie en Jetze van Lingen

Hylander Caravan Club Nederland                                                                                                                                        info@hylanderclub.nl