Hoe het begon

 

Aantrekkelijke Engelse caravan

(Dit artikel is overgenomen uit: NCC De Caravan september 1993.)

Nieuwe Britse caravan, speciaal voor de Nederlandse markt


Het nieuwe merk 'Hylander' wordt geproduceerd door Coachman Caravans in Hull, één van de snelst groeiende bedrijven in Engeland.

hyl93_1k

 

In overleg met ACC Osdorp, al jaren importeur van diverse merken kampeerauto's, is een speciaal voor de Nederlandse markt bestemd concept ontwikkeld. ACC wil zich daarmee in de middenklasse plaatsen, met als hoofddoelstelling met de Hylander 'waar voor je geld' te leveren. Men is daar volgens ons volledig in geslaagd door een product van hoge kwaliteit te brengen, dat goed is afgewerkt, volledig is uitgerust en waarvan de kleinste, een eindkeukenmodel, de Hylander 380, fl. 15.995,- gaat kosten.
 

Deze caravan heeft een heel goede kwaliteit/prijs verhouding, waarbij men bij een eerste kennismaking een veel hogere aankoopprijs verwacht. Een tweede doelstelling van ACC was het opzetten van een verkoop-netwerk waarin men inmiddels ook is geslaagd. De eerste tien dealers hebben zich al bereid verklaard van de Hylander een succes te maken.

Overigens zijn deze dealers allemaal lid van de Bovag, zodat ook voor de gebruiker goede service en onderhoud gegarandeerd is.


De Hylander is opgebouwd uit geperste sandwich wanden met polystyreen isolatie. Ook het dak en de 45 mm dikke vloer is zo samengesteld, waarbij de vinyl vloerbedekking verlijmd is meegeperst. Voorfront en achterpaneel zijn vervaardigd uit één stuk ABS met geintegreerde handgrepen. De vormgeving geeft aan de caravan een eigen gezicht. De caravan is gebouwd op een gegalvaniseerd-stalen AlKo chassis. De disselbak opent met een busscharnier. Alle Polyplastic, dubbelgetinte ramen zijn openslaand.

In het interieur vindt men massief essenhouten frames in deuren en meubelfrontjes en massief houten randafwerking van tafels hyl93_2ken aanrecht. Ook de eventuele schuifdeur is van essenhout. Tot de standaard uitrusting behoren een 220V/12V omvormer en een 12V verlichtingssysteem met halogeen leeslampjes. Verder een 60 liter Electrolux koelkast en een Truma gaskachel. In het keukenblok zit een emaile afwasbak en een emaile 2-pits, Cramer gasstel met glazen afdekplaat. Een drukwatersysteem geeft de mogelijkheid om kranen van huishoud kwaliteit toe te passen. De kachel is niet voorzien van een ringverwarming. De eventueel daarvoor benodigde gaten zijn voorgeboord.




 


 

De Hylander wordt in eerste instantie gebracht in 4 modellen:

 
De Hylander 380, met een eigen gewicht van 635 kg en een totaal toelaatbaar gewicht van 1000 kg. Dit is een eindkeuken-model. De totale breedte van deze caravan is 213 cm en de totale lengte is 557 cm.
U bent eigenaar van de de Hylander 380 voor fl.15.995,-
 
De Hylander 400, is een treinzit-model met middenkeuken en eindtoilet, met een eigen gewicht van 685 kg en een totaal toelaatbaar gewicht van 1000 kg. Met een totale breedte van 213 cm, een opbouwlengte binnen van 424 cm en een totale lengte van 586 cm,
U bent eigenaar van de de Hylander 400 voor fl. 17.995,-
 
De Hylander 440, is een model met twee zitgroepen en een middenkeuken en middentoilet. Het eigen gewicht is 760 kg en het totaal toelaatbaar gewicht is 1100 kg. Ook deze caravan is 213 cm breed en heeft een totale lengte van 637 cm. De opbouwlengte binnen is 472 cm.
U bent eigenaar van de de Hylander 440 voor fl. 18.850,-
 
De Hylander 490, is de laatste en het grootste model en heeft een heel bijzondere indeling met een kleine zitgroep voor en aansluitend overdwars nog een tweede zitgroep in het midden, met daar tegenover, een fraai uitgevoerde kastopbouw. Keukenblok en toiletruimte zijn achterin geplaatst. Het eigen gewicht is 795 kg en het totaal toelaatbaar gewicht is 1100 kg. Op een totale lengte van 675 cm is de opbouwlengte binnen 520 cm.
U bent eigenaar van de de Hylander 490 voor fl. 19.850,-
 
Bij alle modellen kan een luxe pakket worden aangeschaft. U hebt dan cassette rol/hor-combinaties op alle ramen, een Thetford-cassettetoilet, een 70 liter koelkast (i.p.v. 60 liter), een reservewiel met wielhouder onder de caravan, een voortentlamp en een 4-pits gasstel (i.p.v. 2-pits).

Na twaalf maanden fabrieksgarantie is het ook mogelijk om voor vijf jaar de reparatiekosten voor materiaal- en constructiefouten vergoed te krijgen. Voor dit '5 jaar garantieplan' gelden twee voorwaarden: ten eerste moet men de caravan jaarlijks door een Hylander-dealer laten inspecteren. Dat kost fl. 275,-, maar is gratis als men dat in het naseizoen in combinatie met een servicebeurt laat doen. Als tweede voorwaarde geldt het afsluiten van een z.g. 'Hylander verzekering'. Deze zeer complete caravanverzekering houdt 10 jaar nieuwwaarde in bij totall-loss, geeft fl. 250,- per dag voor vervangend vakantieverblijf, geeft caravanhulpverlening, ook bij schade of verlies van auto, geeft vervangende gelijksoortige caravan en verzorgd repatriéring. Voor deze verzekering geldt geen eigen risico. De premies voor deze verzekering variéren voor de vier modellen van fl.272,- tot fl. 337,- per jaar.

Jan Delfgou.

 

 

NIEUW: HYLANDER


(Dit artikel is overgenomen uit: KCK Kampeer en Caravan Kampioen oktober 1993.)

Steeds meer Engelse caravan fabrikanten zoeken hun heil op het vasteland.hyl93_3k Onlangs werd onder de naam Hylander een door 'Coachman Caravans' in Hull gebouwde serie caravans geïntroduceerd. Een aantrekkelijk model, dat scherp is geprijsd.


Coachman Caravans is een wat kleinere Engelse fabrikant maar altijd nog goed voor een produktie van ca. 1500 stuks. Dat moeten er voor komend seizoen wat meer worden, als de Hylander in Nederland aanslaat. De Hylander wordt speciaal voor Nederland gebouwd in een serie van 4 wagens. Ze hebben een keurige afgerond kunststof (ABS) front en een achterwand van hetzelfde materiaal. In de voorwand is een behoorlijke klep aangebracht, voorzien van een zgn. busscharnier.

De wagens rusten op een AlKo-onderstel met rubbergeveerde as. Voor schokdempers moet worden bijbetaald. De buitenkant die 2,13 meter breed is, ziet er verzorgt uit, evenals trouwens het interieur, dat is uitgevoerd in essehout. Het meubilair is vrij strak en zal bij veel Nederlanderse gebruikers aanslaan. Overal zijn lattenbodems em vrijstaande tafels gebruikt.Vier modellen, goede prijzen Er staan vier modellen op het programma. De kleinste is een 380, een ruime eindkeukenwagen met rondzit, die wordt aangeboden met kachel (Truma) en 60 liter Electrolux koelkast voor fl. 15.995,-. Het model 400 (fl. 17.995,-) heeft een treinzit-indeling met als bijzonderheid een (uiteraard) van buitenaf bereikbare gasfleskast tegen de linkerwand. Die is in het interieur op een slimme manier verwerkt samen met een TV-kast. Dan volgt de 440 (fl. 18.850,-) een 2-tafel model met flink wat berg- en legruimte en tenslotte is er de 490 (fl. 19.850,-) met een eindkeuken, middendinette en een voordinette die eventueel als bed opgemaakt kan blijven liggen en dus als slaapkamerwagen kan worden beschouwd.


Luxe pakket Alle wagens kunnen voor een o.i. luttel bedrag van fl. 995,-, worden voorzien van een zgn. luxe-pakket, dat bestaat uit een Thetford cassettetoilet, 70 i.p.v. de 60 liter koelkast, 4-pits i.p.v. 2-pits gasstel, reservewiel + houder, combihorren voor alle ramen en een tentlamp. Met de komst van de Hylander (vanaf 1 november bij 10 dealers te koop) zal de concurrentie in de prijsklasse 16 tot 20 mille nog heviger worden. De eerste indruk is dat het om aantrekkelijke wagens gaat die beslist tegen scherpe prijzen worden aangeboden. Hylander wordt geïmporteerd door ACC Osdorp, Akersluisweg 4, 1069 MB Amsterdam.
 

ENGELSE STIJL VOOR NEDERLANDSE MARKT

(Dit artikel is overgenomen uit: Auto Week najaar 1993.) hyl_awk
De Nederlandse caravanner schijnt zich van de Engelse te onderscheiden door zijn voorliefde voor functionaliteit en strakheid in het interieur, in plaats van tierelanteintjes in de afwerking en bloemetjesbehang aan de muren. Hylander is de naam van een nieuwe Engelse caravan die speciaal is ontworpen voor de Nederlandse caravanner. Na de Euroland, die maart dit jaar werd geïntroduceerd, is de Hylander de tweede caravan waarmee een Engelse fabrikant - in dit geval Coachman - zijn product afstemd op de Nederlandse markt. De Hylander-serie bestaat uit vier modellen: de 380, 400, 440 en 490. De 380, type langslaper, is met een prijskaartje van fl. 15.995 de goedkoopste. De 490 is de kostbaarste in de rij en kost fl. 19.850. Het is een typische gezinscaravan met 4/5 slaapplaatsen (inclusief stapelbed). Alle caravans hebben een breedte van 2,13 meter en een stahoogte van 1,95 meter. De caravans staan op een Al-Ko chassis en worden standaard geleverd met Michelin banden. De Hylander heeft een ABS voor- en achterfront met ge�ntegreerde achterlichten en een aluminium buitenbeplating in de kleur English white (gebroken wit). Als accent is er rondom een rode striping aangebracht. Alle getinte, dubbele ramen, kunnen in hun geheel worden geopend. De deuren en de meubelfrontjes zijn van massief hout. Dat geldt ook voor de randafwerking van de tafels en het aanrecht. Voor de interieurverlichting is gekozen voor TL-armaturen in combinatie met halogeen-spotjes. De caravans zijn onder andere uitgerust met een controlepaneel, een tweepits gasstel, een Truma 3002 kachel en een 60-liter koelkast. De kranen zijn van huishoudkwaliteit. Alle Hylanders zijn voorzien van een toiletruimte. Voor slechts fl. 995 kan de koper een luxe pakket aanschaffen. Dit pakket biedt naast een Thetford cassettetoilet, een reservewiel, voortentlicht, rolo-cassettes (verduisteringsgordijn/rolhor) op alle ramen en het dakluik, alsmede een 70-liter koelkast en een 4-pits gasstel. Gelet op de aantrekkelijke prijsstelling verwacht de Nederlandse vertegenwoordiger van de Hylander dat dit extra pakket in negen van de tien gevallen standaard zal worden gemonteerd. (LdG)

Nieuw! Hylander caravans Informatie ACC OSDORP, Amsterdam. hyl_geek
Coachman-fabriek lonkt naar vasteland

"Hylander" nieuwe Britse caravan voor Nederland

(Dit artikel komt vermoedelijk uit: De Gooi- en Eemlander najaar 1993.) (Van onze verslaggever Nol van Bennekom)HILVERSUM - "Hylander" is een nieuw caravanmerk op de Nederlandse markt. De Britse fabrikant "Coachman Caravans" in Hull produceert het type speciaal voor de Nederlandse markt. Hylander wordt in Nederland verkocht door A CC Osdorp, sinds jaar en dag importeur van diverse merken kampeerauto's.

 

Met de Hylander richt Coachman Caravans zich voor het eerst op het vasteland van Europa. Vooralsnog tast men de markt in Nederland af om geleidelijk het produkt in de gehele Benelux aan te bieden. Met een totale jaarproduktie van 1500 stuks hoort Coachman tot de kleinere fabrieken. Overigens groeit het bedrijf snel. De ingestorte Britse markt met een totale caravanproductie van 25.000 exemplaren, maakt het zoeken naar nieuwe markten noodzakelijk. Eerder kwam het eveneens Britse merk Swift met een "Nederlandse" goedkope caravan onder de naam Euroland op de markt. Het nieuwe merk Hylander biedt met een beginprijs van fl. 15.995 een hoogst concurrerende caravan. De kwaliteit en de inrichting doen een beduidend hogere prijs vermoeden. Opvallend is de uit één stuk vervaardigde kunststof voorfront (ABS). Ook de achterzijde is van dit materiaal. Dat maakt de Hylander een echte "design-caravan" met een eigen gezicht. Het dak is van aluminium.Wanden en dak hebben een geperste sandwich constructie met polystyreen-isolatie. Voor de geïntegreerde disselbak heeft men een naar boven opendraaiende klep met zogenoemd bus-scharnier. De watertank (met druk-watersysteem) bevind zich evenals de gasfles in de disselbak, maar in een aantal modellen is de gasfles ondergebracht in een speciale kast in de zijwand. Alle ramen kunnen open. Bij de zeer complete standaarduitrusting horen onder meer een Electrolux koelkast, een aparte toiletruimte, emaille wasbak, emaille gasstel (twee pits), kachel, omvormer van 220 naar 12 Volt. ACC Osdorp brengt vooralsnog vier typen op de markt: de Hylander 380 voor fl. 15.995,de 400 voor fl. 17.995, de 440 voor fl. 18.850 en de Hylander 490 voor fl. 19.850.

Wie een luxe pakket geïnstalleerd wil hebben moet fl. 995 bijbetalen, maar daar krijgt men wel een Thetford electrisch cassettetoilet, rolhorren op alle ramen, een 4-pits gasstel, een 70 liter koelkast en een Michelin reservewiel plus houder onder de caravan voor.

Volgens verkoopdirecteur Hans Hoogeveen is er bij de wederverkopers van caravans grote belangstelling voor de Hylander. Bij de eerste kennismaking deze week hebben zich al tien adspirantdealers gemeld.