april 2010

Griekenland

Zaterdag 24 april vertrokken wij uit Amersfoort. Wij hadden van Freek al gehoord dat het aantal deelnemers door medische omstandigheden was geslonken tot Freek en Thea en wij zelf, maar gingen wij er voor. Na een goede aanloopreis naar Numana, waar we elkaar ontmoetten, reden we vrijdag 30 april gezamenlijk naar Ancona waar de veerboot om 4 uur zou vertrekken. Maar vanuit Griekenland, zo hoorden wij, hadden er illegalen in een vrachtauto met oude autobanden gezeten, dus moest eerst de boot uitgekamd wat veel tijd kostte. Daardoor voeren wij pas tegen zes uur af.
Wij keken onze ogen uit, zo luxe was deze grote veerboot. We waren de volgende morgen snel in Igoumenitsa. Vanaf de veerboot waren wij al spoedig op de eerste camping in Griekenland, waar onze caravans al snel op een mooie plek stonden met uitzicht op zee.

Op 3 mei zijn wij verder gereden via een mooie route en de schitterende brug over de Golf van Korinthe naar camping Paradise, waar wij op een mooie plek pal aan zee onze caravanpootjes konden uitdraaien. Het uitzicht was hier nog mooier dan op de vorige camping. ‘s Avonds stonden de sterren en de maan volop boven ons te stralen, een schitterend gezicht.
De dag erna naar Olympia waar heel vroeger de spelen zijn begonnen. Onze reisleider Freek gaf ons heel goed uitleg over de hele geschiedenis. Heel bijzonder om hier te lopen waar de eerste Olympische vlam is ontstoken. En dan hier stralend mooi weer en tegen de 30 graden terwijl het in Nederland overal koud en slecht weer was, dan mochten wij niet mopperen!

Na een dag rust op 6 mei onze caravans aangekoppeld om bij Kalamata een route hoog langs de kust te rijden met schitterende uitzichten, soms zeer steil en smal maar wij kwamen behouden aan op de camping Gythion-Bay. Hier stonden wij ook vlak aan zee naast hele grote bloeiende agaves, Een klein stukje bij ons vandaan bananenbomen met grote bloemen en de eerste trossen bananen er al aan. Op deze camping zagen wij de eerste rijpe sinaasappels aan de bomen, een schitterend mooi gezicht.

Op 8 mei op aanraden van Freek naar Monemvassia gereden, op een schiereiland bovenop een rots, heel bijzonder. Onderweg kwamen wij langs boomgaarden vol met sinaasappels die ze op verschillende plekken volop aan het plukken waren. Dit zuidelijke deel van de Pelopponesos is ontzettend mooi.
Onze reis ging verder.

Op 9 mei lieten wij dit gedeelte van Griekenland achter ons. Via een mooie route door de bergen en langs de plaatsen Sparti, Tripoli en Náfplio naar camping Nicolas, waar wij een plaats kregen met uitzicht op zee onder de sinaasappelbomen die net gebloeid hadden. Ook vanaf hier hebben wij heel veel van de oudheid van Griekenland gezien: de opgravingen bij Mycene en het museum met zijn beelden e.a. voorwerpen; het beroemde Kanaal van Korinthe, ongelofelijk dat zoiets vroeger met de hand is gegraven en het Amfitheater van Epidaurus, waar wij versteld waren van de akoestiek toen een moeder en haar dochtertjes aan het zingen waren. Zelf ben ik helemaal omhoog gelopen. Wat een uitzicht, onvoorstelbaar dat de mensen heel vroeger zoiets hebben gebouwd en dat het nog in zo’n goede staat verkeert. Op de terugweg bij een vissersbootje vers gevangen vis gekocht, die ik op de camping heb schoongemaakt en gebakken. Heel apart om zo te kamperen onder mandarijnen- en sinaasappelbomen. Er stonden op deze camping ook bananenbomen waarvan ik van de eigenaar nog een jong boompje kreeg.

Op 13 mei naar Athene met een mooie route door de bergen, daarna over een brede snelweg richting Athene. Wij kwamen al gauw bij de camping waar we door Helen verwelkomd werden. Later kwam er een Duitse touringcar de camping oprijden met een hele grote aanhanger die een rollend hotel moest voorstellen, maar vanaf onze plek was het net een duiventil met allemaal kleine raampjes.

Op 14 mei naar het oudste gedeelte van Athene. Via de bus en metro kwamen wij vlak bij de Akropolis uit. Onvoorstelbaar dat de mensen heel vroeger zoiets konden bouwen zonder de middelen van nu. Het verbaasde mij hoe ze zulke gewichten van steen en marmer bovenop de zuilen kregen, niet voor te stellen dat ze dat voor elkaar kregen. Ook heb ik op de berg gestaan waar Paulus vroeger gepredikt heeft.

Zondag 16 mei samen vroeg naar het centrum van Athene naar het Parlementsgebouw. Wij hadden nl. gehoord dat er een speciale wisseling van de wacht zou zijn, die erg de moeite waard moest zijn. Wij waren mooi op tijd. Als je zag in wat voor een aparte kleding deze soldaten uitgedost waren, hoe ze liepen te paraderen met ijzers onder hun schoenen waar ook nog pluimen op zaten!! Ze werden gevolgd door een muziekkorps. Vanwege dit hele schouwspel was er veel politie aanwezig, maar ook omdat er de afgelopen week diverse demonstraties waren geweest. Hierna naar de wijken Plaka en Monastiraki met hun smalle winkelstraatjes, waar de dames hun hart op konden halen. Zelf vond ik de vlooienmarkt veel interessanter, zoveel aparte spullen waren daar te zien en te koop.

Op 18 mei naar Delphi. Na de snelweg door dorpen waar de weg zeer slecht was met gaten en kuilen, maar daar voorbij werd de weg veel beter omhoog de bergen in. De weg liep via Aráhova naar Delphi, welke plaatsen hoog gelegen zijn, door een schitterend gebied met hele mooie uitzichten. Daarna nog maar een klein stukje naar de camping. Vanaf onze plaats hadden wij uitzicht op het zwembad met rondom palmbomen en bloeiende oleanders. ‘s Avonds een schitterende zonsondergang en een mooi uitzicht: zover ons oog reikt olijfbomen, de oudste van Griekenland. De volgende dag naar de tempels en het orakel van Delphi, waar vroeger de toekomst voorspeld werd. Onvoorstelbaar hoe ze heel vroeger zo hoog in de bergen zulke gebouwen en een hardloopbaan hebben aangelegd. Ook in het museum stonden wij versteld van wat de mensen vroeger al konden maken aan beelden, schitterende vazen en sieraden, munten e.a. voorwerpen die met opgravingen zijn teruggevonden. Wij hebben nog een schitterende tocht door de omgeving gemaakt, met uitzichten op de Golf van Korinthe en genoten van de dorpjes onderweg.
  Op 21 mei naar camping Hellas, voorbij Volos, vlakbij Kato-Gatzea aan de Egeïsche zee.  Ook hier had Freek mooie plaatsen gereserveerd, naast hele oude olijfbomen met net voor onze caravan bloeiende geraniums. Thea vond dat een mooie toespeling voor mij. Heerlijk om hier in zee te zwemmen met heel helder water, zodat je de vissen haast zo kon pakken. Op deze camping hadden wij het alle vier reusachtig naar ons zin.

Op 23 mei reden wij naar Lechonia om met het ouderwetse smalspoortreintje mee te gaan. Om goed elf uur vertrok hij en gingen wij steeds hoger de bergen in met heel wat tunneltjes en schuine bochten, op een paar plaatsen stopte de trein bij kleine stationnetjes. Bij het eindstation Milies stapten wij allemaal uit en konden wij de omgeving verkennen. In de namiddag ging de rit weer terug en zaten wij bij dezelfde Griekse echtparen als op de heenreis. Eén van deze dames begon te zingen en zowat iedereen in de wagon zong mee, wat ontzettend gezellig was. Bij het uitstappen werden Nel en Thea door deze dame omhelst. Overal waar wij tot nog toe met Grieken te maken hebben gehad zijn ze behulpzaam en vriendelijk, dat is in Nederland lang niet altijd het geval, vooral in het verkeer. Op de camping hier staan hele grote cactusplanten in bloei waar ik veel foto’s van heb gemaakt, heel erg mooi. De volgende dagen nog autoritten over dit schiereiland gemaakt met erg mooie uitzichtpunten en vergezichten, vooral het dorpje Milos was de moeite waard.

Op 28 mei vertrokken wij van deze camping, wat Thea heel jammer vond, nadat de campingeigenaar Antonios afscheid van ons had genomen. Onze rit ging via Volos richting Lárissa en langs Trikala naar camping Rizos International bij Kalambaka waar volop plaats was. De campingeigenaar kwam ‘s avonds met ouzo gezellig een praatje maken. De volgende dag verschillende Meteora-kloosters bezocht. Haast niet voor te stellen hoe ze vroeger deze kloosters zo hoog op rotsen hebben kunnen bouwen. Maar het was beslist de moeite waard. We bezochten het nonnenklooster, waar wij echt versteld stonden van de prachtige muurschilderingen en de iconen en het erg mooie uitzicht, en ook dat daar nog jonge kloosterlingen waren ingetreden. Daarna nog 2 andere kloosters w.o. het grootste, de Grote Meteoor. Ook hier waren wij erg onder de indruk van alles wat wij zagen. Hierna nog het centrum van Kalambaka aangedaan voor koffie en heerlijk Grieks gebak, een hoogtepunt van onze Griekse vakantie. Wij zijn Freek en Thea dankbaar dat wij door hen veel van de Griekse oudheid gezien en gehoord hebben, vooral van de deskundige uitleg van Freek.

Op zondag 30 mei naar onze laatste camping in Griekenland; wij werden vriendelijk uitgezwaaid door de eigenaar en zijn familie. Via Kalambaka ging de weg steeds hoger door de bergen met hele mooie vergezichten om zoveel km later over te gaan in een hele nieuwe snelweg waar wij zowat alleen op reden. Het verbaasde ons dat de tolpoort nog niet bediend werd: de Grieken hadden denk ik nog geen gebrek aan geld, want zo’n snelweg met tunnels was echt een staaltje vakwerk. Net na de middag kwamen wij op de camping Kalami-Beach, niet ver van Igoumenitsa, waar wij een mooie plaats kregen met uitzicht op de zee. Heerlijk in zee gezwommen, zelfs Thea en Nel zijn op aanraden van Lonneke, een medekampeerster, de zee in gegaan, wat voor hen allebei een hele overwinning was maar waar ze wel erg van genoten. ‘s Avonds hoorden Thea en Nel dat er de avond ervoor nog een grote slang uit het water was gekomen. Als de dames dat hadden geweten waren ze voor geen goud het water ingegaan. ‘s Middags hoorden wij dat er een staking was uitgebroken onder het bootpersoneel. Volgens de boeking zouden wij morgenvroeg om 9 uur vertrekken naar Venetië. Daarom is Freek in de namiddag bij het havenkantoor gaan informeren. Daar kreeg hij te horen dat de afvaart morgenmiddag 3 uur zou zijn. In de avond hebben wij als afsluiting van deze mooie vakantie heerlijk buiten op het terras van het restaurant gegeten naast de bloeiende bougainville waar ook de vlinders van genoten.

Op maandag 1 juni was onze Griekenland reis jammer genoeg afgelopen, maar wij mochten helemaal niet mopperen zoveel hebben wij gezien en er samen van genoten. Toen onze caravans waren aangekoppeld en wij bij de receptie afscheid hadden genomen, gingen wij naar het haventerrein van Igoumenitsa. Er stonden al heel wat campers en caravans te wachten, ook mensen die ik op de camping van Athene had gesproken, zo werd het nog heel gezellig met zoveel wachtende kampeerders. Wij zouden dus om 3 uur vertrekken, maar de veerboot was er om 3 uur nog steeds niet, pas tegen 4 uur kwam hij eindelijk aanvaren. Wij hoorden dat deze veerboot komende uit Patras nog Korfu had aangedaan voordat hij bij ons afmeerde en de laadkleppen omlaag gingen. Toen was het nog dringen maar gelukkig werd een groep Duitse campers die als laatste waren aangekomen tegengehouden, zodat wij met onze caravans voorrang kregen en omhoog de veerboot in konden rijden, waar voor ons ook al de nodige vrachtauto’s stonden. Toen wij boven kwamen op het achterdek, waren er al heel wat toeristen die volop zaten en lagen te zonnen, maar tegen ½ 5 gingen de laadkleppen omhoog en vertrok de boot uit de haven van Igoumenitsa. Eenmaal op open zee zette hij meteen de vaart er in. Na een heerlijke warme maaltijd was het nog goed toeven ‘s avonds op deze luxe veerboot. Later op de avond toen wij naar beneden liepen viel het ons op hoe snel hij voer. Ondanks het motorgeluid zijn wij toch in slaap gevallen en werden wij op tijd wakker. Tegen de middag kwam Venetië in zicht en voeren wij op afstand langs het Sint Marcoplein, een schitterend gezicht was. De veerboot had toen de afstand binnen de 20 uur afgelegd (normaal 22 uur, red)!
Thea en Freek wilden zelf Venetië bezoeken, wij wilden vanwege een verjaardag van onze schoondochter sneller naar huis, dus voor dat wij de boot afreden hebben wij van elkaar afscheid genomen. Wij hebben met elkaar genoten van een zeer geslaagde en gezellige vakantie die wij niet snel zullen vergeten.

Ben en Nel van Noordenburg uit Amersfoort.

Hylander Caravan Club Nederland                                                                                                                                        info@hylanderclub.nl