2008 Hylandertour mei/juni

Met de Hylander Caravan Club
naar Griekenland.

Vanaf de camping in Numana, Italië, begon de reis met 18 personen met 9 caravans. Een reis met hoogtepunten. Allereerst de overtocht met de veerboot van Minoan-lines, dat is al een kampeer- avontuur, je slaapt in de caravan op een speciaal dek. In Griekenland, Patras, aangekomen raak je een beetje verward door de chaos in het verkeer en de wegaanduiding, je kunt er met een Tom Tom niks doen, dus op z’n ouderwets de kaart lezen.

14 mei: Aangekomen op camping Paradiso, mooie camping aan zee, de voorzieningen zijn niet zoals wij gewend zijn, maar alles werkt, warm water, we kunnen douchen en naar de wc. Van hieruit zijn we met z’n allen naar Olympia geweest, een belevenis.

17 mei: Van Paradiso gaan we naar Gytion-Bay, een mooie rit door de bergen, een lust voor de chauffeurs, draaien, klimmen en dalen. Op de camping staan we onder sinaasappelbomen, strak aan zee mooi strand, hier kunnen we lekker zwemmen. Van hieruit zijn we de rots van Monemvassie, en het plaatsje Gythio wezen bekijken.

20 mei: Van Gytion-Bay naar Epidavros, camping Nicolas 1. We staan hier lekker onder hoge bomen, tegen de zee aan het is behoorlijk warm. Een paar leden van de groep krijgen hier gratis waterski-les, ze deden het grandioos. We zijn hier de kust wezen verkennen, en het plaatsje Nafplio bezocht, mooie haven, smalle straten met balkons vol bloemen, een lust voor het oog.

24 mei: 120 km naar Athene, het was niet gemakkelijk om de camping te vinden. De camping ligt in de stad langs een 8 baans snelweg, behoorlijk rumoerig. Velen kunnen slecht slapen vanwege de warmte en het lawaai. We kopen hier een kaartje voor de bus en metro, kosten € 10, - voor 7 dagen, veel dingen zoals uit eten gaan en boodschappen in de Lidl zijn niet duur. Over Athene kun je een heel boek schrijven, zoveel als daar te zien en beleven valt, en we hebben veel gezien, hoogtepunt Acropolis, de haven, wisselen van de wacht bij de parlementsgebouwen, overdekte vis- en vleesmarkt.

29 mei: We verplaatsen ons naar Delfi terrassencamping in de bergen, mooi uitzicht en een fijn zwembad waar gretig gebruik van wordt gemaakt. Van hieruit zijn we naar het orakel van Delfi geweest [daar was Marjan zoek]. Ook zijn we geweest in het skidorpje Arachova en Galaxide met zijn mooie haventje en oude kerk. ‘s Morgens paniek op de camping: een horde van half geklede dames met fototoestel op weg naar het damestoilet, daar zat namelijk een grote schildpad.

03 juni: Vertrek naar camping Hellas in Kala Nera, mooie camping met strand, vanaf het terras loop je zo de zee in. Van hieruit zijn we naar het Pilio-gebergte gegaan en Volos, een mooie rommelige stad. Op deze camping hadden we een jarige, en hij is nog steeds blij met alle aandacht die hij op deze dag heeft gehad [gekust worden 's morgens door 9 dames is niet niks]. Ook hier weer lekker in de zee gezwommen en heerlijk gegeten.

08 juni: Een korte vlotte rit naar Kalambaka, camping International. Rustige camping met weer een fijn zwembad, het is hier koeler, wat als prettig wordt ervaren. De eerste dag zijn we naar de beroemde kloosters gegaan die het dichtst bij de camping zijn. Het is iets aparts, je moet goed ter been zijn, want er moet geklommen worden. Het zijn enorme rotsen, zeer indrukwekkend. De volgende dag naar het klooster de Meteoor, nog groter en mooier. Kalambaka is een mooi toeristenplaatsje; we hebben er heerlijk op een terrasje gezeten.

12 juni: Op weg naar de laatste camping Kalami-Beach ruim 200 km, mooie rit door de bergen, langs skidorpen. Je blijft je verbazen over de schoonheid van dit land. In het restaurant, op de camping, hebben we afscheid van elkaar genomen, en de groep bedankte Freek en Thea voor deze mooie reis.
Over deze reis kun je een heel boek schrijven. We hadden een fijne ploeg, heel veel mooi weer, veel gezien, je kunt het niet allemaal omschrijven, het is zeker voor herhaling vatbaar. We hebben een fantastische reis gehad en zijn vermoeid maar voldaan thuis gekomen. Freek en Thea zijn één dag eerder door familieomstandigheden vertrokken, en Harm en Hennie één dag later door autopech.

Wij bedanken Freek en Thea voor de organisatie van deze onvergetelijke reis.
Christ en Ans van Vliet

Hylander Caravan Club Nederland                                                                                                                                        info@hylanderclub.nl