2006 Hylander Weekend in Stokkum
7 – 8 – 9 april

Camping “De Slangenbult”

Eerste meeting van dit jaar,
tevens algemene jaarvergadering

Deelname 38 equipes

Hallo Hylanders.
Allereerst willen wij ons even voorstellen. Wij zijn die nieuwen van de meeting in Stokkum. We waren daar als introducé en ons werd meteen al gevraagd een verslag te maken voor Hylights. We zijn getrouwd, wonen in Lichtenvoorde hebben 2 kinderen en 2 kleinkinderen en we heten André en Marietje Stortelder. Voorheen waren we al lid van een ander merk caravanclub, maar omdat we een voor hen vreemd merk caravan hebben gekocht, mochten we na 2005 geen lid meer blijven van die club. Maar lid zijn van een caravanclub hebben we als zeer prettig ervaren, vandaar dat we via Internet op zoek zijn gegaan naar een andere club. Dan zijn er zoveel clubs, maar de Hylander club trok ons het meest en na een paar telefoontjes met Ria en René werd er afgesproken dat we de eerste meeting van 2006 in Stokkum als introducé zouden meemaken.
Dus op donderdagmorgen 6 april om 10.30 uur vertrekken we richting Stokkum en na een rit van 37 km zijn we er al. Lekker dichtbij hè en een heel lekker gevoel geeft dat ook wanneer ze met de hele club naar je toe komen om zich te presenteren. Bij de camping aan gekomen blijkt dat we lang niet de eersten zijn, want op een groot veld links naast een splinternieuw toiletgebouw staan al wel 15 equipes van de Hylanderclub. We rijden naar een groepje mensen dat daar staat te praten en stellen ons voor, waarna we door een van hen bij de organisatie werden voorgesteld. Na de introductie kiezen we een plek, stellen er onze caravan op en in de namiddag doen we met de ledenlijst in de hand een rondje langs de Hylanders en hun bewoners en kruisen meteen aan met wie we al kennis hebben gemaakt, want het waren er zo veel. Verder is er die dag niet veel meer gebeurd en daarom was het ‘ s avonds al vroeg rustig op de camping. Vrijdagmorgen kwamen al vrij vroeg de eerste caravans weer binnen en na wat begroetingen zijn we eerst naar ‘s-Heerenberg gegaan om bij onze dochter koffie te drinken en daarna wat boodschappen te doen. ‘s Middags hebben we een wandeling gemaakt door de prachtige bossen direct achter de camping. ‘s Avonds was er de officiële opening met jaarvergadering die vrij vlot verliep, maar later soms door menigeen niet te volgen was vanwege de regen en harde wind en we zaten dan ook al weer vrij snel in onze caravan bij de verwarming en een borrel. Zaterdagmorgen werd er gezamenlijk koffie gedronken in de tent waarna we om 12.00 uur met twee paardenkoetsen naar ‘s-Heerenberg werden gebracht voor een bezichtiging van de Graafse munt en Huize Bergh. Bij de Graafse munt werd door enkele leden nog een munt geslagen en in Huize Bergh hebben we een rondleiding gehad, erg interessant allebei, waarna we weer in de koetsen stapten voor een rondrit van een uur door de omgeving. ‘s Avonds om 19.30 uur was er een gezamenlijk stamppotbuffet dat wij als gasten mochten openen. Het smaakte erg lekker en er is dan ook niks van overgebleven.
Na het eten werd er een veiling voorbereid en tijdens de veiling was het soms een dolle boel, erg gezellig allemaal en zo was het al weer tegen middernacht dat we naar de caravan gingen. Zondagmorgen werden al vrij vroeg de eersten die naar huis gingen uitgezwaaid en om 11.00 uur werd er nog door een aantal leden gezamenlijk ontbeten in de tent, waarna om 12.00 uur door René het officiële gedeelte werd afgesloten.
Nadat we onze spullen hadden ingepakt en van verschillende mensen afscheid hadden genomen gingen we met een goed gevoel naar huis. Al met al, ondanks het soms wat slechtere weer, was het voor ons een gezellige kennismaking met de Hylanderclub. De gemoedelijke en ontspannen sfeer, gezelligheid en het meteen al geaccepteerd worden heeft ons doen besluiten om ons voor het vertrek naar huis nog aan te melden als lid.
Dus bij deze vriendelijk gegroet en misschien tot een volgende meeting dit jaar.

Verslag van een heel leuk, gezellig en geslaagd HYLANDER weekend, gehouden op 9&10 april 2006, te Stokkum.
Stokkum, een heel klein dorp, gelegen in het liefelijk glooiende landschap van Montferland, in de schaduw van ‘s Heerenberg, daar lag de camping voor de lentemeeting van 2006. Camping de Slangenbult was ons gastadres, een mooi veld, en een gloednieuw was- c.q. toilet gebouw, alles keurig netjes. Wij hadden onze werkzaamheden zo georganiseerd, dat we donderdags al konden arriveren op de camping, om zo van een extra dag te kunnen profiteren. Verbaasd waren we echter, toen we op de camping aankwamen en er al twintig equipes stonden, waarvan een enkeling er al bijna een week op had zitten. Ja, daar kan het “gewone werkvolk” niet tegen op. Na een hartelijke begroeting en verwelkoming van iedereen konden we na anderhalf uur de boel instaleren en de directe omgeving verkennen. Door Willy en Henri v.d. Most, die de organisatie van dit weekend op zich hadden genomen, werd een ieder leuk onthaald met een presentje, bestaande uit een gezellig bloemetje en een warm kaarsje: erg leuk! Het weer was goed, het zonnetje deed z’n best, maar de wind maakte dat het toch te koud bleef. Maar daar kun je je wel tegen kleden. of niet dan “Loes Nederpelt”, twee lange broeken aan en je zit er warmpjes bij.
Zo in de loop van vrijdag werd de hele club van 38 equipes compleet, het was een gezellige drukte op het veld en een hartelijk weerzien voor iedereen. We konden ook 2 stellen nieuwe HYLANDER bezitters begroeten en we hopen dat het “virus ”bij hen goed is aangeslagen en we ze de volgende keer weer kunnen verwelkomen. Vrijdags avonds was er de jaarlijkse leden vergadering die vlot en tot volle tevredenheid verliep en zo bleef er veel tijd over om met iedereen even bij te praten en te buurten.
Op zaterdag middag was er een excursie naar kasteel Berg en een muntslagerij gepland. De locaties waren wandelend, of per fiets, makkelijk te bereiken. Maar er was ook een mogelijkheid dit met een huifkar te doen en met veel plezier stegen we in en reden er twee grote volle huifkaren naar het mooie kasteel, waar we een interessante rondleiding kregen, en veel te weten kwamen over de ontwikkeling van het kasteel. Van een grote sterke boeren nederzetting uit 1130, die na veel strijd en tegenslag toch uitgroeide tot het mooie slot, zoals we het nu konden aanschouwen. Emotionele en leuke verhalen van haar bewoners werden ons verteld door de gids. De laatste bewoners van het kasteel waren de “Textiel” familie van Heek, en sinds 1987 herbergt het mooie woonvertrekken met een grote kunstverzameling. Op de bovenste verdieping vind je prachtige boeken, monniken werk en een heel oude muntenverzameling uit eigen muntslagerijen van deze omgeving; Voor hen die dat wilden, was er ook de mogelijkheid om een oude muntslagerij te bezoeken en zelf een muntje te slaan. We waren weg gegaan met droog weer en een waterig zonnetje, maar toen we het kasteel weer uitkwamen regende het pijpenstelen en viel een rondwandeling door ‘s-Heerenberg letterlijk in het water. Geen nood, we dronken met z’n allen een lekker bakkie in een van leuke restaurantjes. De huifkar bracht ons na een mooie rondrit in de omgeving weer terug naar de camping. Zaterdag avond was er een gezellig samenzijn in de grote tent. Die was gehuurd omdat op het veld zitten toch iets te koud was, met een lekkere heater erin en een warm drankje, dat maakte alles comfortabel. Velen van ons hadden iets voor de veiling meegebracht en onder soms veel hilariteit en gelach werden de goederen aan de man gebracht door onze veilingmeester Henk Spa. Henk werd geassisteerd door Nol Sarton, die deze avond meteen even gebruikte voor z’n eigen trainingsprogramma “REN JE ROT” ( de lange tent was daar uiterst geschikt voor) en Nol bezorgde gelijk ieder z’n aangekocht waar. Al met al het was erg gezellig en was de clubkas aan het einde van de avond weer een paar duitjes rijker. Het liep al naar de kleine uurtjes eer het rustig werd in alle caravans. En daar was de zondag alweer, je kon je ontbijtje gezamenlijk in de grote tent nuttigen, maar er waren er ook die het al vroeg naar binnen hadden gewerkt, zodat er nog tijd was om een wandeling of fietstocht te maken, voordat de boel weer gepakt en opgeruimd moest worden. Want ja aan alles komt een eind, dus ook aan een HYLANDER weekend. In de loop van de dag reisde het merendeel weer huiswaarts, vermoeid na zoveel ontspanning maar ook zeer voldaan.

André en Marietje Stortelder                                                                                  Martie v Lingen.
uit Lichtenvoorde.

ozio_gallery_fuerte
      Ozio Gallery made with ❤ by turismo.eu/fuerteventura

Hylander Caravan Club Nederland                                                                                                                                        info@hylanderclub.nl